המוסר של המידה הטובה

כ"ח תמוז התשע"ט

נושאים באתר

איזה מעשה הוא מוסרי?

א. אפשר לומר שמעשה הוא טוב כאשר התוצאה שלו טובה. אם שיקרתי כדי למנוע ממישהו להפסיד כסף. עשיתי מעשה טוב. אהיה פרובוקטיבי: אם שיקרתי לתלמיד שלי כדי שיישאר שומר תורה ומצוות, עשיתי מעשה טוב.

ב. דרך אחרת דורשת שהמעשה, לא התוצאה, יהיה מוסרי. אם לשקר זה רע אז תמיד לשקר זה רע. אם נקצין לאבסורד: אסור לשקר לרוצח כדי למנוע ממנו לרצוח. זה לא מוסרי, כי מעשה של שקר הוא בלתי מוסרי, ללא תלות בתוצאה.

ג. אפשר כמובן לשלב: מעשה מוסרי צריך גם להוביל לתוצאה טובה, וגם להיות מוסרי כשלעצמו. המטרה לא מקדשת את האמצעים, והאמצעים לא מתירים להתעלם מהמטרה.

ד. אפשר לשים את המוקד לא בתוצאה וגם לא במעשה, אלא בעושה. מעשה הוא מוסרי כששיש בו 'מי' שעושה טוב.
אבל גישה זו מצריכה קצת הקדמות.

ה. אם נתתי לקבצן עשרה שקלים עשיתי מעשה מוסרי. אבל אם הרוח מעיפה לידיו שטר כזה, היא לא עשתה מעשה מוסרי. כי היא, ובכן, רוח. כלומר, מעשה מוסרי מצריך עושה. אחרת הוא א-מוסרי.
אפשר לעצור כאן ולטעון שאלו שני היבטים נפרדים שמשתלבים: מוסר הוא מוסר בלי קשר לאדם. אדם שעושה מעשה מוסרי, הוא אדם מוסרי.

ו. אבל לאור ההבדל בין אדם שנותן צדקה לרוח נותנת צדקה אפשר להציע מסקנה שונה: מוסר הוא כאשר יש אדם עושה טוב.

ניקח כמשל את ההטבה לאחר. ברור שלתת לחם לאדם רעב הוא מעשה חשוב יותר מלתת לחם לכלב רעב. למה? כי משקל החיים והערך של אדם גדול משל כלב. המעשה הטכני - לעזור ליצור חי לשבוע - מקבל את העומק והמשמעות שלו, את התלת מימדיות שלו, מהערך והעומק של המקבל.
אותו הגיון נכון גם לגבי המיטיב. מעשה טוב שבא מאדם, גדול יותר בערך הטוב שלו, ממעשה טוב שקרה מהרוח, כיון שהטוב הזה שייך לאדם. השייכות לאדם מעניקה לטוב את הערך והמשקל האנושי והופכת אותו למשמעותי.

ו. עכשיו נבוא לדון באדם שעשה מעשה טוב ללא כוונה להיטיב. האם המעשה מוסרי? האינטואיציה מורה שהוא דומה יותר לרוח שהעיפה לקבצן שטר מאשר לאדם שנותן צדקה. למרות שהמעשה טוב והתוצאה טובה, ואפילו יש מי שעשה את הטוב - עדיין משהו פגום. כי מי שעשה את הטוב לא מונח בתוך הטוב הזה.

ז. לכן, האם יש משהו יותר מוסרי מלעזור למישהו? אולי זה הדבר הכי טוב שקיים. עדיין, אם עושה הטוב לא מונח בתוך הטוב, אם הוא לא מתכוון להיטיב אלא אך ורק להנאת כריסו, והיד הנעלמה דואגת שכולם ירוויחו - הטוב הזה חסר משהו מהותי: את הערך האנושי שבו.

#המוסר_של_המידה_הטובה

Loading