האם קפיטליזם הוא מוסרי?

כ"ז תמוז התשע"ט

נושאים באתר

האם קפיטליזם הוא מוסרי?

א. ראשית, הבהרה: השאלה הזו שונה מהשאלה: "האם קפיטליזם מביא רווחה חומרית לכולם?" גם אם קפיטליזם אכן מביא רווחה חומרית, זה לא בהכרח אומר שהוא מוסרי.

ב. טיעון קפיטליסטי נפוץ אומר שתעשיין שהקים מפעל, כדי להרוויח כסף, מוסרי בהרבה מכל מיני פעילים חברתיים. הם עוזרים לשני אנשים אולי, הוא מביא פרנסה למאות משפחות.

רגע, אבל לאור ההיגיון הפנימי של הטענה, אפשר להמשיך הלאה: הרבה יותר מוסרי מאשר תעשיין זה או אחר, הוא עצם קיום הנפט בעולם, שתורם לרווחה. אם כן, הנפט הוא הרבה יותר מוסרי מאשר התעשיין!
שזה הגיוני, חוץ מזה שנפט לא יכול להיות מוסרי.

ג. והנה הנקודה: מעשה מוסרי לא נבחן רק במבחן התוצאה. אם הקריטריון היחיד היה תוצאה, נפט היה מוסרי מאד. מעשה מוסרי הוא מעשה שנעשה על ידי אדם

הקפיטליזם טוען שכשכל אחד פועל לטובת עצמו, רווחת הכלל עולה. בוא נניח שזה נכון - האם זה בהכרח מוסרי? אם כל אחד עושה רק לטובת עצמו, אין כאן 'מי' שעושה את המעשה המוסרי. אז התוצאה היא רווחה, אבל אין כאן מוסר. זה כמו לטעון שנפט הוא מוסרי.

ד. נניח שסוציאליזם פחות מצליח מקפיטליזם לייצר רווחה חומרית. אבל הוא מנסה לעצב מערכת כלכלית שבה התביעה המוסרית מובנית כחלק מהמערכת, לא רק תוצאה ממנה. אז לחנך את האנושות זה נורא קשה, אבל לוותר על זה בשביל יעילות של רווחה חומרית? לא בהכרח מומלץ.

#המוסר_של_המידה_הטובה

Loading