תארו לעצמכם חוק שהוא אות מתה: אף

כ"ד אדר ב' התשע"ט

נושאים באתר

תארו לעצמכם חוק שהוא אות מתה: אף אחד לא מציית לו. היכולת לאכוף חוק כזה כמעט ולא קיימת. אי אפשר לעצור את כולם, אי אפשר לשלוח שוטרים לעצור את מי שעשה משהו שגם הם, ומשפחתם והשכנים - כולם עושים. חוק כזה הוא לא הגיוני, לא ניתן לאכיפה, וראוי לבטל אותו.

אבל - תארו לעצמכם שברור לכולנו שבלי החוק הזה לא תהיה חברה. תארו לעצמכם חברה בה כולם גונבים, וגם מי שלא גונב (מפחד או מסיבה אחרת), מסייע להסתיר את מעשיו של מי שכן. זה ציור בלתי מציאותי, ובחברה כזו תשרור אנרכיה גמורה והיא תהיה מקום נוראי שכולם ירצו לברוח ממנו.

האם הגיוני שתהיה חברה שתפר שוב ושוב איסור מוסרי כזה?
ברור שכן - בתנאי שלא היא הנפגעת. חברה יכולה להתקיים כשכולם בתוכה גונבים, אם קיימת הסכמה שקטה שגונבים רק מ"הם" - יהיו ה"הם" אשר יהיו, העיקר שזה לא אנחנו.

זה ההבדל בין עולם תחתון לבין טרור. פושעים הם שולי החברה. המלחמה איתם סיזיפית אולי אבל היא תמיד עוסקת בשוליים. טרוריסטים יכולים להיות הפנים של החברה, אלו שעל שמם קוראים כיכרות - אם הטירור שלהם מופנה לא כלפי החברה שלהם אלא כלפי חברה אחרת. וככל שהתמיכה האזרחית סביבם רחבה, היכולת לעצור אותם בעזרת אכיפה אזרחית יורדת לאפס.

אם מערבים שיקולים של דין פלילי בתוך מאבק בטרור מהסוג הזה - פעולות ה"ענישה" הופכות להיות סופר לא-אפקטיביות. מה שהופך את הצעד ללא פרגמטי, ועוד יותר מכך - לא מוסרי.

~~~

"30 כתבי אישום הוגשו נגד סייעני הרוצח בברקן" (בת אל קולמן, מקור ראשון)
Loading