פמיניזם של היפוך תפקידים

כ"ח תשרי התש"פ

נושאים באתר

פמיניזם של היפוך תפקידים (ספוילרים ל"#ראלף_שובר_את_האינטרנט")

ניתן לחלק את הפמיניזם למהותני ואנטי מהותני.

את הפמיניזם האנטי מהותני אפשר לסכם בסיסמה "All you can do I can do better". אין משהו שגבר יכול לעשות ואשה לא. לשיטה זו העיסוקים הכי שווים הוגדרו כגבריים כדי להדיר את הנשים מהם. כמובן, אשה יכולה *לבחור* לא לעסוק בהם, אבל הדמות לחיקוי היא אישה במקצועות גבריים - טייסת, מדענית, מנהלת חברה וכו'.

כנגד גישה זו ישנו פמיניזם שטוען שלנשים גישה אחרת למציאות. המטרה איננה להראות שנשים יכולות לעמוד בקנה מידה גברי, אלא להחדיר קנה מידה אחר, נשי. לא להיות מנהלת חברה אלא לשנות את התפיסה החברתית כך שתעריך עיסוקים אחרים על פני מקצוע גברי זה.

אחת הטענות של הפמיניזם המהותני כלפי הלא מהותני, הוא שבניסיון שלו להיות בדיוק כמו הגברים הוא משעתק את החלקים הבעייתיים של הפטריארכיה. הפמיניזם של ראלף שובר את האינטרנט הוא בדיוק כזה.

וונלופי היא ארכיטיפ של טומבוי - נהגת מירוצים שהפנטזיה שלה היא מירוץ הדמים: משחק מחשב "של בנים". בקטע של העצמה נשית היא פוגשת את נסיכות דיסני, שרוטנות בתפקיד שיועד להן, שגבר חזק יבוא להציל אותן. דיסני כאן מלגלגים ומנסים לכפר על העבר שלהם עצמם, שהעזו לעצב כך דמויות נשיות.

אבל לא רק הטקסט של הסרט מנסה לתקן את העבר, אלא גם הסאב טקסט. גם בסרט יש הצלה גברית. ראלף יוצא להציל את וונלופי מהרס המשחק שלה. אבל אופן ההצלה איננו גברי קלאסי: הוא משתטה ויוצר סרטונים מגוחכים של עצמו כדי לזכות בכסף (בעצת שאנק ויסססס - אשת עסקים ונהגת מרוצים קשוחה, שתי דמויות גבריות)

אבל זה לא מספיק: בדיעבד מסתבר שוונלופי לא צריכה הצלה. ראלף מנסה להציל את החיים שלו שוונלופי היא אינסטרומנט אחד בהם.

כשהוא משתמש סוף סוף בכוח שלו, הרי זה נגד עצמו, נגד הרצון המודחק שלו לנכס אליו את וונלופי. הגבר לא מציל את האישה מהדרקון, אלא מהאלימות שבתוכו.

וגם זה לא עוזר: האלימות הגברית לא מצליחה לתקן. הדבר היחיד שמציל את המצב הוא גישה שנחשבת נשית; תרפיה.

ומה קורה אז? הגבר החזק צריך הצלה ומי שמצילות אותו הן נסיכות דיסני. אם זה לא היה ברור מספיק (עידון הוא לא הצד החזק של הסרט), חלק מתהליך ההצלה כולל להלביש אותו שמלה של שלגיה (נסיכת דיסני הראשונה), להניח אותו על מיטה, שם יבוא צפרדע וינשק אותו. מה שקורה כאן איננו שוויון זכויות לכל. אם פמיניזם הוא "מה שאתה יכול אני יכולה יותר טוב" , אז בפסגת התהליך נמצא ההיפוך המושלם בין המינים. כפי שאתה יכול להציל את הנסיכה, אני יכולה להציל אותך. האשה הופכת להיות זכר אלפא והגבר הופך לאשה שצריכה הצלה. שיאו של הפמיניזם הזה איננו בשיטוח ההיררכיה אלא בהפיכתה על פיה.

אולי ההמחשה הכי עצובה לזה היא השיחה בין שאנק לוונלופי, אליה ראלף מצותת לה בעל כורחו. השיחה הזו היא אולי ניסיון מפורש לעבור את מבחן בכדל (האמנם?) והיא עוסקת (בין השאר) בשאלה איך לזרוק את ראלף. הדרך לשיחה עוברת בלהשתיק את ראלף (ליטרלי. שוב, עידון הוא לא הצד החזק של הסרט)

Loading