פייסבוק הוא פלטפורמה עם כמה תכונות יסוד. אולי העיקרית שבהן היא שיטוח

ט"ו תמוז התשע"ו

נושאים באתר

פייסבוק הוא פלטפורמה עם כמה תכונות יסוד. אולי העיקרית שבהן היא שיטוח היררכיות. אני לא מחבב, לא שיטוח היררכיות ולא בועתיות ולכן אדגיש: אני רוצה לרגע לדון על דברי הרב יהושע, אבל אין כאן דיון בין שווים אלא תלמיד שדן על דברי ת"ח גדול ממנו לאין שיעור, על פי דרכה של תורה.

הרב יהושע פורש כמה היבטים של התרבות שצומחים מתוך הדקונסטרוקציה. אני הקטן הולך איתו כמעט עד לסוף, למסקנה. אבל המסקנה היא שכל תנועת הפירוק איברים היא שלילית, הרישעה מפרקת את עצמה.

וכאן הבן מעיר: בין הגישה השוללת (פירוק הוא טומאה) לגישה המקבלת (מחול הזהויות של הרב שג"ר כדוגמה) קיימת אפשרות שלישית. כזו שלא מאמצת אל חיקה את תנועת הפירוק אבל גם לא שוללת אותה על הסף. היא רואה בה תביעה. מינימום שאלה אמיתית. אם הפירוד תופס כל כך - יש סיבה לכך ולסיבה הזו צריך להצמיח מענה מבפנים.

המבט הזה לא מכופף את הראש בפני תנועות תרבותיות זרות, עוצמתיות ככל שתהיינה, אבל גם לא מנתב את המפגש איתן לתנועה שכוללת רק את שנאת הרע[1]. כך, אני נשאר בסוף היום לשאול *את עצמי* - מה אעשה מחר שיהיה שונה. ולא רק בכמות - יותר ללמוד תורה או להרבות טהרה - אלא גם באיכות. להעמיק בתוכה של תורה כך שתתן מענה לכל שאלה גדולה שמנסרת בחללו של עולם.
______
[1] איתה אני לגמרי מסכים, אגב.
Loading