סולם, צוללת וזימים

כ"א סיון התשפ"א

נושאים באתר

א. אם אני רוצה להגיע לראש הגג אני זקוק לסולם. ברגע שהגעתי למעלה אפשר לשמוט את הסולם ועדיין אשאר למעלה, כי התלות בין גג לבין סולם היא טכנית. הייתי יכול לגלוש אל הגג ממסוק, לטפס אליו בחבל או לעשות אליו פארקור.

אם אני רוצה להגיע לקרקעית הים, אצטרך צוללת. כשאגיע אל הקרקעית, ובכן, עדיין אצטרך צוללת. כי צוללת היא לא רק אמצעי להגיע אל הקרקעית אלא הדרך שלי להסתדר בתוך הים. אני לא יכול לשרוד בלעדיה. 

עדיין, במצב כזה אני אדם שחי ביבשה. צוללת היא הדרך שלי לשרוד בסביבה זרה, לא להפוך את הסביבה הזרה לביתית. אם החלטתי לחיות בתוך הים - צוללת תעזור לי אבל זה יהיה פתרון מאולץ. עדיף בהרבה להצמיח זימים.

ב. בתחילת ספר הכוזרי מציג ריה"ל את שיטתו של "פילוסוף אחד" בנוגע לבורא, לעולם, לאדם ולמוסר. 

החצי השני של דברי הפילוסוף נוגע לעולם המוסרי. לשיטתו, עיקר עניינו של האדם היא ההשכלה. היא זו שהופכת אדם מזמני לנצחי. המוסר הוא רק אמצעי שמסייע למטרה העיקרית, של ההשכלה: "וְהִדָּבֵק בְּדַרְכֵי הַצַּדִּיקִים בְּמִדּוֹת וּבְמַעֲשִׂים, כִּי הֵם עֵזֶר בְּצִיּוּר הָאֱמֶת".

אבל האם המוסר הזה הוא רק סולם? כלומר אמצעי בלבד להגיע אל ההשכלה? האם משהגעתי אליה אוכל לשמוט את המוסר?

ככל שנסביר שהקשר בין מוסר לחכמה הוא טכני, נוכל למצוא למוסר תחליפים. אם הסתפקות במועט עוזרת להגיע אל החכמה כי אתה לא מבזבז את הזמן - אולי להיוולד עשיר ובלי הסתפקות במועט, יועיל לא פחות. או לשדוד בנק. אבל אם הסתפקות במועט היא חלק אינהרנטי מהחכמה, עושר לא יהווה תחליף אליה.

ג. רמז לזה נוכל למצוא בדברי הפילוסוף מעט לפני. הוא אומר שכאשר האדם מגיע למדרגת חכמה עליונה (הידבקות בשכל הפועל) - הרי הוא תמיד עושה את המעשים הנכונים. כלומר התנהגות מוסרית לא רק מובילה אל החכמה אלא גם נובעת ממנה.

אם מוסר נובע מהחכמה, הוא חלק בלתי נפרד מהאופי שלה. אי אפשר להיות חכם בלי להיות מוסרי, כמו שאי אפשר להיות בים בלי להירטב. נכון, המוסר עדיין טפל לגבי החכמה אבל בשום פנים לא טכני ומשהו שניתן לסלק. הפילוסוף הוא גם אדם מוסרי (לפחות שואף להיות) כעניין אינהרנטי ולא מקרי. המוסר הוא לא רק צוללת עבור ים החכמה, הוא אולי אפילו זימים.

ד. הטפלות של המוסר ביחס לחכמה תתבטא באופן אחר: המעשים הם מעין 'זנב' של החכמה. העיקר הוא העיקרון, החכמה. דרגה מתחת לזה, הקונספט המוסרי ("העיקר הכוונה"). המעשים עצמם ופרטיהם? הם כבר משהו גמיש בהרבה. לא כל כך חשוב איך תהיה מוסרי, העיקר שתדבק בעקרונות המוסר. ובלשון ריה"ל "בדה לך דת". תמציא לך פרטי מעשים, כי העיקר הקונספט.

 

#הרהורים_על_סדר_הלימוד

Loading