מתנגדי חיסונים והנאורות

כ"ז טבת התשע"ז

נושאים באתר

אמ;לק: אולי מתנגדי החיסונים הם המשך של פרויקט הנאורות ולא נסיגה ממנו.

בזמן האחרון הפיד שלי הפך להיות משובץ ביותר תומכי מדע, מדעניסטים ואנשים רציונליסטיים בכלל. אחד מהיריבים שלהם הם מתנגדי החיסונים - אנשים שלא מוכנים לחסן את הילדים שלהם בטענה שחיסונים לא מועילים אלא מזיקים.

מתנגדי החיסונים מוצגים על ידי הרציונלסטיים כראיה לזה שהנאורות, ההשכלה, והניצחון על האמונות הטפלות הם הישגים שבריריים שמוטלים כל הזמן בספק. שאנחנו עלולים בהחלט לסגת חזרה מחברה משכילה ורציונלית אל מחוזות ימי הביניים.

פתאום קלטתי שאפשר לטעון הפוך - מתנגדי החיסונים אינם נסיגה מפרוייקט הנאורות אלא תוצאה שלו. הרי מה היתה הטענה? בוא לא נסתמך על מסורות מקובלות, בוא לא נקשיב למלך/לדת - אלא נבדוק בעצמנו. נפתח כלים שיאפשרו לנו להבין מה נכון ומה שקר.

במלים אחרות, כדי להמליך את הרציונליות היה צריך קודם כל להדיח שליטים אחרים ממלכות אחרות. מעכשיו השכל של האדם יכול להטיל ווטו על המלוכה, על הכמורה, על האמונה - תצליחו לשכנע אותנו, סבבה. לא תצליחו, לא נקשיב לכם.

אלא שבשלב מסויים בא המדען ואומר שחיסונים טובים לאנושות. בא איש האינטרנט ואומר - אבל יש מחקרים שטוענים אחרת, יש קורלציה בין חיסונים לאוטיזם.
אבל המחקר הזה התגלה כשגוי, מנסה המדען להסביר. וקורלציה היא לא סיבתיות.
זה מה שאתה טוען, עונה לו המכחישן. קראתי הרבה חומר על זה, ואני חושב שאתה טועה.
אבל כל המדענים -
קודם כל, לא כל המדענים הנה: רופא שלמד כימיה באוניברסיטה באיטליה, פרסם בכתב העת מדיקל טודיי -
כתב העת הזה הוא בדיחה! רופא אחד יכול להיות סתם רודף פרסום!
אותי הוא שכנע.
אבל תראה, הקהילה המדעית -
למה שאקשיב לה?

למה זה קורה? כי "המדע" אינו רק ניסויים אמפיריים. הוא ביקורת עמיתים, כתבי עת נחשבים יותר או פחות, מכוני מחקר טובים וגרועים. במלים אחרות, המדע הוא ממסד.
וככל ממסד בא האדם הנאור, הרציונלי, ואומר: למה שאאמין לך? אני מעדיף לתת אמון בעצמי. את המדע כעקרון אני מקבל. את הממסד? לא בהכרח. זו אינה נסיגה לאמונות טפלות, זה הצעד המתבקש הבא. הגולם קם על יוצרו. המרד שהכריז המדע מתפוצץ לו בפנים. גם המדע הפך לאוטוריטה, וכולנו יודעים מה אומרים אוטוריטה: תצליחו לשכנע אותנו, סבבה. לא תצליחו, לא נקשיב לכם.

*****
עריכה:
מאחר שבתגובות טרחו להבהיר לי שהתנגדות לחיסונים זה דבר רע, הנה דיסקליימר - התנגדות לחיסונים היא דבר רע. מאד מאד רע. (עיינו בתגובה לתגובה של אברהם אליצור)
הפוסט הזה קושר בינה לבין הנאורות לא כדי לומר שהתנגדות לחיסונים היא דבר טוב, אלא כדי להצביע על פצצת זמן שהנאורות הניחה לעצמה.

Loading