ממה לגיטימי להיעלב

י"ד אב התשע"ז

נושאים באתר

כשאנשים מתווכחים, יש כמה צעדים שמי שנוקט בהם נפסל. וכשאני אומר "נפסל" אני לא מתכוון למומחים מהפקולטה על שם גודווין שמעקמים את האף. אני מתכוון שהטוען נתפס כמתלהם, בריון וממילא לא רציני. אם יתמיד בגישה הזו, יידחק לשוליים של השיח. לכן להיפסל הוא לא עניין שולי בדיון אלא מהתנאים המקדימים לו. אם אתה לא רציני - לא יאזינו לך. בכלל.

מה אחד הצעדים הפוסלים? להעליב. אם אתה מעליב את האחר, אם אתה פוגע בו ללא סיבה מספיק טוב - מזל טוב, נפסלת. יצאת מחוץ לגדר של בני אדם רציניים.

לכן אחת השאלות הכי קריטיות - עוד לפני שהדיון מתחיל - היא "מה נחשב אמירה מעליבה". ובניסוח הופכי: "ממה לגיטימי שאדם ייעלב"?
כי ברור שאם אני אומר שהימין מוביל את ישראל לאסון, ומי שדן אתי אומר "אווו. העלבת אותי!" אף אחד לא ייתייחס ברצינות. כדי להעליב צריך שהשני ייעלב, *ושיהיה לגיטימי שהוא נעלב*.

אפשר לומר, בגדול, שככל שמשהו הוא יותר חלק מהזהות של האדם, פחות לגיטימי לזלזל בו. זו נחשבת העלבה. אבל מה נחשב חלק מהזהות? היינו יכולים לחשוב שרק לקרוא לאדם "שמן" היא העלבה, נכון? אבל גם לקרוא לאבא שלו מפלץ הוא משהו שלגיטימי להיעלב ממנו. מה לא העלבה? לקרוא לו ימני גזען. כי מחר הוא יכול לשנות את דעתו, זה לא חלק קשיח מהזהות שלו.

והנה מה שלמדתי בגיל צעיר: אפשר לזלזל בי עמוקות, לגרום לי להרגיש לוהט מבושה ומזעם, אבל זה ייחשב בסדר, כי לא לגיטימי להיעלב ממה שאני נעלבתי. כי *החברה קובעת ממה אני אמור להיעלב*, והקביעה הזו תוחמת את הוויכוח.

אבל למה לקרוא בשמות גנאי לאבות אבותי הוא לא זלזול כשלקרוא לי שמן כן? למה למחוק את המסורת שלי הוא לא צעד לגיטימי להיעלבות? אני מעדיף שיקראו לי מפגר אלף פעם מאשר שירמסו את התורה.

טוב, אמרתי, אני רגיש מדי. זה פשוט לא כל כך חלק מהזהות שלי, לא? כלומר לשיטתם אני סתם רגיש מדי.
וזה תירוץ שעובד עד לרגע בו אתה רואה שלאחרים מותר להיעלב פי ארבע. כי לשיטתם אני פוגע בזהות שלהם וזה מעליב.

כאן בדיוק הקאץ': גם השאלה "מה חלק מהזהות" היא שאלה עליה יש וויכוח. ליתר דיוק אין וויכוח, כי כאן הרוב קובע. ברגע שפגעתי במשהו, שלדעת הרוב הוא חלק מהזהות - אני פסול. וכשאחרים פוגעים במה שמבחינתי הוא חלק מהזהות - ומבחינת הרוב לא - זה צעד לגיטימי, כי תחושת הזהות שלך לא לגיטימית.

ומה קורה כשהזהות של שיטה מסוימת משתלטת על כל המרחב, וכל טענה אחרת פוגעת בה? אוהו, אז כדאי שתסתום את הפה שלך ותישאר בבית, יא חשוך ולא לגיטימי.

הנה כי כן, השאלה "ממה לגיטימי להיעלב" היא כלי - מעודן וקשה לאבחנה, אבל אכזרי ואפקטיבי - למישטור של דעות ואנשים.

Loading