מה הופך הסבר להסבר

י"ד אב התשע"ט

נושאים באתר

א. מה הופך הסבר להסבר? למה לפעמים משפט ב' מבהיר עבורנו את משפט א' ולפעמים לטעמנו הוא רק חוזר על משפט א' בצורה אחרת, וחוסר ההבנה נשאר?

ב. כמו שלימד אותנו ביאליק, יש בעולם משהו מוזר שנקרא אהבה. אפשר להסביר אותה במגוון דרכים, לא בהכרח סותרות.

ביולוג אבולוציוני יסביר מדוע התחושה הזו שרדה והיא הולכת ומתפתחת. משורר ידבר על הערך האנושי של האהבה, ואיך העולם חסר בלעדיה. מה מבין שני התיאורים הללו מסביר את השני?

אדם בעל תפיסה מדעניסטית יראה באבולוציה הסבר לכל שירי האהבה. אחדד יותר: מבחינתו שירי האהבה הם תעלומה עד שנסביר למה הם שרדו אבולוציונית. כשסוף סוף נצליח להסביר אותם, הוא ירגיש תחושת 'הבנה'. עכשיו העולם יותר בהיר מאשר קודם לכן.

משורר יחוש בדיוק הפוך. כל עוד לא תתאר את הרומנטיקה בשפת הרגש והתחושה האנושית שהוא חווה, כל ההסברים האבולוציוניים יישארו ריקים וחסרי פשר. אין הכוונה שהוא יכפור בהם. יכול להיות שהוא יקבל אותם, אבל עדיין ירגיש שהתעלומה לא נפתרה. דווקא כשהוא יקרא תיאור רגשי-פנימי, משהו מבחינתו הוסבר. העולם מובן יותר.

ג. אפשר לתאר שתהליך ההסבר הוא בניית פירמידה. האבן התחתונה ביותר היא זו שלא מצריכה עבורנו נימוק אחר. שהיא מצדיקה את עצמה.
הנקודה החשובה היא שעבור אנשים שונים, ההסברים מצדיקים את עצמם הם שונים. יש מי שמרגיש ש"גבריות" מוסברת בצורה הטובה ביותר על ידי מבני כוח ואחר מרגיש שמהות גברית היא הסבר טוב.

ד.כך קורה שיש אנשים עבורם תורה מוסברת ומאירה יותר כאשר היא מודגמת על ידי יודה עמיחי או על ידי דרידה. לטעמם, תרגום לשפה ספרותית/פילוסופית מודרנית היא לבסס את הלבנים הלא מצדיקות את עצמן, על לבנים שמוצדקות מעצמן.

עבור אחרים מה שמאיר היא לא פילוסופיה אלא החיים היום יומיים. כשהם רוצים שהתורה תהיה קשובה "לחיים" הם מתכוונים שחיי היום יום מובנים ומאירים, ולכן יש להסמיך עליהן את התורה כדי שתהיה מובנת.
(תאמרו: ברור שזה ככה! הרי התורה היא מופשטת והחיים היומיומיים ברורים.
אז לא, עבורי (לדוגמה) החיים הם ערב רב חסר פשר של מקרים, שדווקא עולם המחשבה נותן לו משמעות. אז זה לא בהכרח ברור)

ה. לכן, כמסקנה, הטיעון "זה לא מובן כי זה ססמאות" נכון אבל לא מסביר הרבה. זה לא מובן, וזה ססמאות, אבל מאותה הסיבה: הדבר לא מצדיק את עצמו. למה הוא לא מצדיק את עצמו? אוה, יש לזה סיבות, אבל הן לא "זה סיסמאות".
גם לומר "כי זה לא מתכתב עם X" רק אומר שX מאיר את עצמו עבורך. למה X כן וY לא? או. זו השאלה הנכונה.

Loading