(כשמתריסים "איפה אלוהים היה בשואה" אפשר, ואולי אף נכון, להשיב: "הקב"ה

כ"ז ניסן התשע"ו

נושאים באתר

(כשמתריסים "איפה אלוהים היה בשואה" אפשר, ואולי אף נכון, להשיב: "הקב"ה נשגב מתפישתנו". אבל לתשובה כזו יש מחיר.

התשובה הזו היא חלק ממשפחה מכובדת של תשובות אותן אני מכנה 'תשובות ג'וקר'. זאת כיון שהן: א. נכונות תמיד. ב. מייתרות כל תשובה אחרת.
המחיר שעליך לשלם הוא כזה: ברגע שהוצאת את ההבנה שלך מהמשחק, תעלה השאלה איפה לעצור. אם את הקב"ה של השואה איננו מבינים, מנין היומרה להבין משהו בענין אחר?

זו לא רק עמדה נוסח הרב ליכטנשטיין זצ"ל שאחרי השואה אי אפשר להתיימר להבין את פשר השיבה לארץ. זו עלולה להיות (להבדיל) גם עמדה ליבוביצ'יאנית, "קוזקים של הקב"ה", חס וחלילה - או בכלל כפירה בתורה שבעל פה.

ודאי שישנן דרכים להתמודד עם הקונפליקט הזה, אבל חשוב לא להיות עיוורים לגביו)
Loading