כשל "ההסבר הפשוט יותר"

י"ג חשון התשע"ח

נושאים באתר

כשל "ההסבר הפשוט יותר"

א. ב@מדבר שקר נוהגים, כסאטירה, להעלות טענות שהיסטוריונים עלולים לטעון עוד אלף שנה. משהו כמו "ברור שמשה שרת ומשה דיין הם אותו אדם" או "מלחמת יום כיפור ומלחמת ששת הימים הם שני מיתוסים סביב אותה מלחמה", שהרי לא הגיוני שמלחמה מאד דומה עם אותם פרטים (צבאות, שדות קרב - אני לא בקי גדול) תקרה פעמיים תוך שש שנים, לא?

כלומר כשמסתכלים אל העבר, יש דרך חשיבה לפיה שלא הגיוני שיתרחשו שני אירועים עם פרטים דומים, יותר הגיוני שזה אירוע אחד עם שתי גרסאות.

ב. אבל אם נחשוב על זה, מאד הגיוני שאותו סיפור יקרה פעמיים. מלחמת העולם השנייה פרצה רגע אחרי הראשונה. זה הגיוני כי, בגדול, אותן נסיבות גיאופוליטיות שגרמו לראשונה גרמו גם לשנייה. אותה התנגשות מעצמות לא נעלמה אחרי מלחמת העולם הראשונה. היא רק קיבלה צורה שונה.
מאורעות הם לא (רק) הטלת קוביות אקראית. יש הגיון פנימי מאחוריהן וכל עוד הוא לא משתנה, אותם דברים יקרו שוב ושוב.

כמובן, ייתכן שכבר אחרי הפעם הראשונה שמשהו יקרה, מערך הכוחות ישתנה כך שהוא לא יקרה שוב. אבל הגיוני לא פחות להניח ששום דבר מהותי לא ישתנה אחרי מלחמת אחת בין ישראל לארצות ערב, וצריך עוד אחת כדי להזיז משהו. ההנחה סבירה באותה מידה.

(ג. אני חושד שמאחורי ההנחה שלא ייתכנו שני מאורעות כאלו, מסתתרת עצלות של הדמיון שלנו. מה שקרה פעם קרה פעם, וה"פעם" הזה הוא מין מקום דל בפרטים. כמה שפחות דמויות, כמה שפחות עלילות. לא ייתכן שקרו הרבה מאורעות משמעותיים בבת אחת כי העולם של פעם נראה בעינינו דליל לעומת החיים שאנחנו חיים)

ד. מה שמוביל אותי לפרשת השבוע: האם הגיוני שלאברהם יקרו שני סיפורים מאד דומים, שאשתו תיחטף לארמון המלך בשתי ארצות שונות, המלך ייענש וכו'? נשמע לכם מסתבר?

וודאי שזה הגיוני, כי אותן הנסיבות לא השתנו. שרה יפה באופן מיוחד, המלך (כל מלך) רגיל לקחת מה שהוא רוצה. אברהם הוא גר שמגיע לארץ. הקב"ה מתערב כי אברהם מושגח על ידיו. כדי להוסיף לכל המהומה, אברהם ממשיך לנדוד ממקום למקום. לא מפתיע שאותו סיפור יקרה פעמיים. למעשה מפתיע שהוא לא קורה יותר.

ה. ועוד לא דיברנו על הגיון פנימי רוחני-תרבותי, לא רק פיזי.
Loading