ידידות מול אהבה, או לב שבור איננו לב שלם

כ"ט תשרי התש"פ

נושאים באתר

ידידות מול אהבה, או לב שבור איננו לב שלם. (ספוילרים ל"#ראלף_שובר_את_האינטרנט")

א. בעבר, אנשי חינוך תקפו את סרטי דיסני על כך שהם מייצרים דגם לא מציאותי של זוגיות ואהבה. אם 'ראלף שובר את האינטרנט' מייצג את הקו החדש של דיסני, הרי שאפשר להשמיע צפירת הרגעה: סרטי ילדים כבר לא מחנכים לאהבה ורומנטיקה לא מציאותית. או לאהבה ורומנטיקה בכלל.

הרי מה העלילה של הסרט? וונלופי וראלף יוצאים להציל את הבית של וונלופי שנמצא בסכנה. וונלופי מגלה שמבחינתה הוא כבר לא הבית שלה, והיא רוצה בית אחר. ראלף, אכול קנאה, מנסה להחזיר אותה בדרכי זדון לבית הישן. הוא מגלה שזו היתה טעות, מתנצל והיא מוצאת את אושרה החדש.

זוהי תבנית שחוקה של גבר שמנכס אליו את האישה שהוא אוהב, ומנסה להכריח אותה להישאר כפי שהיתה. הוא מגלה שזה רע לנכס מישהו וחוזר בתשובה. וזה סוג של סיפור אהבה, טעות בין אוהבים, נכון?

ב. רק שאין פה אהבה רומנטית: וונלופי וראלף הם חברים. או בשפה המודרנית, ידידים. אין ביניהם רומנטיקה. כל קלישאת האוהבים הזו מתרחשת בפריינדזון.

וממילא גם הפתירה: ראלף משחרר את וונלופי אבל השחרור לא מגיע יחד עם איחוד אוהבים מחודש ומפוכח, של פנים בפנים במקום פנים באחור. זה אפילו לא נגמר בפרידה טראגית, שגם היא אופן של רומנטיקה. הם היו חברים, הם נשארו חברים. וחבר נותן לחבר שלו לחיות את חייו. אז הם גרים בעולמות נפרדים ומדברים טלפונית. גם נפגשים מדי פעם, אבל לא יותר.

מה שמודגש יותר בכך שאין בסרט שום סיפור אהבה, אפילו לא כעלילת משנה כפי שהיה בסרט הראשון. אין יותר אהבה, רק ידידות. הייתי אומר שזה מקרה יחיד, אלמלא שמועות שזה קו עקבי בכל הדיסנים האחרונים (סליחה, טרם ראיתי - אפילו את לשבור את הקרח).

ג. הויז'ואל הברור לרוח החדשה הזו היא הלב שהעניקה וונלופי לראלף בסרט הקודם. בשיאה של חשיפת הבגידה היא משליכה אותו והוא נשבר. בסצינת הפיוס, ראלף מחזיר לה חצי ומשאיר לעצמו את החצי השני. בתחילת הסרט הגבר נושא על חזהו את הלב הנשי. בסוםו אלו שני החצאים שלעולם לא יתחברו שוב. רק לרגע אחד, רגע חיבוק הפרידה. אז נכון, אלו שני חצאים ולא לבבות נפרדים. אבל אין בהם פוטנציאל חיבור. מה שהיה אבד, הֵשַלְנוּ את הגולם הישן ולעולם לא נצליח להכנס לתוכו שוב.

בהמשך לפוסט הקודם: פמיניזם של היפוך תפקידים יכול להיות מתורץ כסוג של קונטרה זמנית. נציל את הגבר הקשוח רק פעם אחת, שיבין שהימים הישנים חלפו לבלי שוב. אחרי שזה יובהר נחיה בשוויון ואחווה ושלום ורעות. בלי מציל ומוצל.

אבל בוא נניח שהצלחנו, נניח שהעולם הופך להיות שוויוני. הפרי של עולם בו אין תפקידים והכל וולונטרי הוא גם מערכות יחסים בהן הכל וולונטרי, ואם חבר משתנה זו זכותו וחובתך המוסרית לתת לו לנוע הלאה. שני החצאים לעולם לא יחוברו שנית, כי תוצאת החיבור תהיה הגבלת החופש שלהם.

ד. זה לא נובע מהפמיניזם מצד עצמו, אלא מתהליך מקיף יותר של השתחררות ממסגרות, מהעבר, מהמסורת - כפי שנסיכות דיסני עוברות משמלות מפוארות לקפוצ'ונים נוסח וונלופי (אותו צעד שהיא עצמה עשתה בסוף הסרט הקודם). אינדיבידואליות שווה בדידות. לב שבור הוא לא לב שלם.

Loading