חוק השבות המורחב א. בעקבות הרצח המזעזע הפיד

ד' אדר א' התשע"ט

נושאים באתר

חוק השבות המורחב

א. בעקבות הרצח המזעזע הפיד שלי געש ובצדק. הסנטימנט הקיבוצי חש שיש פה משהו שלא יעלה על הדעת. משהו שהוא מעבר למזעזע-מכל-מזעזע שיש בכל מקרה רצח 'רגיל'. הצרה היא, שלסנטימנט המוסרי הזה אין ביטוי בחוק.

ב. כבר כיום ישנו חוק מיוחד נגד טרוריסטים. אלא שהחוק בניסוחו הנוכחי מתאר טירור כ*פעולה אלימה שמטרתה פוליטית*. כתבתי בעבר שאני מבין את הרציונל העומד מאחורי החוק, אבל לא ממש מזדהה איתו, בטח ובטח עם היישום שלו בשטח (כמו סימון של יישוב שלם ביהודה ושומרון כאוכלוסיה תומכת טרור). וודאי שחוק כזה לא מתאר נכונה את הסנטימנט שמכאיב לאנשים.

ג. אפשר לחשוב על חוק שמסתמך על רציונל (או אינסטינקט מוסרי) שונה: מדינת ישראל נוסדה כדי להוות מקלט בטוח לעם היהודי. (זהו ההיגיון שעומד מאחורי חוק השבות). אבל מקלט בטוח איננו רק "מקום בו לא יעשו פוגרומים". בפשטות, 'מקום בטוח' הוא מקום בו יהודי לא יירצח בשל היותו יהודי.

זה הכל: חוק שייתייחס לרצח יהודי באשר הוא יהודי, כפשע בעל חומרה מופלגת. רצח הוא דבר נורא, ומבחינתי שכל רוצח, גם של סקנדינבי שנולד באוסטרליה, יירקב את מקסימום השנים הנקוב בחוק על רצח. אבל חומרה מיוחדת תושת על מי שרוצח יהודי משום שהוא יהודי.

ה. נכון, לצערנו גם אחרי כל החוקים בעולם תהיה עדיין פשיעה. יצר לב האדם יישאר רע, יהיו גנבים ורוצחים. את זה אפשר לפתור רק במאות שנים של חינוך. אז לא נוכל לפתור את כל אלימות העולם אבל עדיין לא ייתכן שבמדינת ישראל יהודי יפחד על חייו בשל היותו יהודי.

(והרי זה מסוג הדברים הפשוטים שאלמלא הערעור המתמיד עליהם אפילו לא היה צורך לומר אותם.)
Loading