התוכן החיובי של שמרנות

י"ד אייר התשע"ט

נושאים באתר

א. אחת הטענות של פרוגרסיבים נגד שמרנים היא על הריקנות שבעמדה השמרנית: השמרן מגן על מה שדגל בו הפרוגרסיבי של הדור הקודם, ומתנגד למה שידגול בו השמרן בדור הבא.

התשובה הראשונית היא שזה נכון חלקית: השמרן מתנגד למה שהשמרן של הדור הבא יקבל - ולעוד חמישים דברים שייזכרו לדיראון עולם בדורות שאחר כך. השמרנות לא בטוחה שהחדש בעייתי: היא פשוט מעדיפה להיות זהירה לגביו. לפעמים מסתבר שהחשש היה שגוי. לפעמים לא.

ב אבל ישנה סיבה נוספת, עקרונית יותר: שמרן אמיתי ידגול בזהירות ומתינות גם אם הוא בטוח שהחידוש המוצע הוא נהדר. זאת משום ששמרנות לא עסוקה בתכנים אלא באופן.

בוא נניח שהכנסתם זה עתה תפוחי אדמה מוקרמים לתנור עם מתכון חדש ומלהיב. אתם ממש ממש רוצים לטעום כבר איך זה יצא, אז אחרי עשרים דקות חסרות סבלנות אתם מגבירים את החום ממאה שמונים למאתיים חמישים וטורבו. התוצאה, מן הסתם, לא תהיה משובבת נפש. תקבלו תפוחי אדמה שרופים מבחוץ ולא מבושלים מבפנים. לוקח זמן עד שהחום יפעפע בצורה שווה בכל חלקי המאפה שלכם - ואין דרך לעקוף את זה. פשוט לחכות ולתת לזמן לעשות את שלו.

ג. לדעת השמרן, שינוי חברתי נרחב הוא פעמים רבות כמו בישול. כדי שהוא יתרחש כמו שצריך, חייבים לתת לו לקרות לאט לאט. הבלמים ששם השמרן אינם רק כדי למנוע משינוי גרוע לקרות בלי משים, אלא גם כדי למנוע משינוי טוב לקרות בצורה גרועה.

חברה בנויה ממרקם מורכב ואינסופי של דמויות, מוסדות, מנהגים, הנחות יסוד, אופני מחשבה, דמיונות, מיתוסים - כל אלו זקוקים לזמן ולמשך האיטי כדי לעכל את השינוי ולהשתנות כך שיתאימו לו ולא יתנגשו איתו. כדי שאנשים ישמחו בו ולא ילחמו, כדי שהשקול של כוחות החברה יהיה חיובי ולא אסון טבע.

אותה תוצאה שאתם כל כך רוצים תקרה במילואה עוד שלושים שנה, ואז תהיה המובן מאליו, או שהיא תהיה עוד שנה וחצי, כחוק דרקוני שיעורר ריאקציה על פני עשורים. אין דרך לעקוף את זה.

ד.כאן (אולי) ניפרד לשלום מהשמרן ונעבור לשלב הבא: המתינות עוסקת גם במה ולא רק באיך. נכון, ההשהיה של ספיגת החידושים על פני זמן גורמת גם לספיגה יותר טובה שלהם ברמה הטכנית. אבל יש רמה מהותית יותר.

מבחינה ערכית, מידה טובה איננה נמדדת רק ברמת התוצאה, אלא גם ברמת העיכול של האדם אותה. לא רק מה קורה בפועל אלא גם עד כמה האדם עצמו הוא טוב. זה ההבדל בין חוק לבין מוסר. חוק יכול לגרום לאדם להתנהג טוב - הוא לא יכול לגרום לו להיות טוב.

כמו שטענתי בפוסטים אודות הניו אייג' - הזמן עצמו מטביע בנו דברים. שינוי של זבנג וגמרנו לא רק מתנדף בקלות אלא גם לא נספג לעומק האדם. מה שנכון במישור הפרטי נכון גם במישור הכללי: חברה סופגת את הערכים לתוכה על פני משך וזמן.

במובן הזה, הבלמים השמרניים לא רק מצילים אותנו משינוי עקום, אלא גם עוזרים לחברה לספוג את השינוי אל תוכה . לא רק להתנהג יותר טוב - להיות יותר טובה.

 

Loading