הכלה גופנית כוללנית בין סובייקטיבית

ט' שבט התשע"ז

נושאים באתר

במחקר טיפולי[1] מוגדר חיבוק כ"הכלה גופנית כוללנית בין סובייקטיבית". החשיבות של חיבוק עבור הקשר בין ההורה לילד מוגדרת כך: "אחד האופנים להידוק יחסים בין דמות ההורה לדמות הצאצא נעשה על ידי הכלה גופנית כוללנית בין סובייקטיבית, המאשררת ומנכיחה את היחס הישיר ובונה בצאצא תחושת ביטחון באמצעות דימוי המיכל של ויניקוט"

אם רפרפתם על השורות האלו בחוסר עניין ולמרות זאת אתם מחבקים את הילד שלכם - זה לא ממש מפתיע. אם קראתם ואתם חשים שחיבוק הוא לא בדיוק "הכלה גופנית כוללנית בין סובייקטיבית" - אתם צודקים.

הנקודה היא פשוטה: הורה מחבק את הילד שלו כי הוא אוהב אותו. האהבה היא מרכז של החיבוק ועניינו. כמובן, היא שורה בתוך התנועה הגופנית, לא איבר מופשט מחוצה לו. אבל קח אותה ורוקנת את החיבוק מתוכן. ההגדרה דלעיל עושה בדיוק את זה: היא מנסה להכליל את המנהג האנושי לחבק. אבל בעצם ההגדרה היא מרוקנת את החיבוק מתוכנו: מהאהבה החד-פעמית בין הורה לבין ילדו.

כך בדיוק אני חש כשאני קורא מישהו מתייחס לסוגיית "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו" כ'תיאודיציה', לסוגיית השגחת השם בהיסטוריה כ'היסטוריוציזם'. המסר שמובלע כשאדם משתמש במונחים האלו הוא: "וכי אתה חושב שהיהדות המציאה משהו? מה שאתה אומר הוא מה שכולם אומרים". זו אמירה נכונה, בגדול. כלומר אם מניחים גם שבגלל שכל ההורים משתמשים בידיים כדי לחבק הרי שכל החיבוקים הם אותו דבר.

זוהי הכללה נפשעת, הכללה מרוקנת. לוקחת את תווי המתאר ומרוקנת את התוך. סוגיית צדיק ורע לו איננה 'תיאודיציה'. היא סיפורו על האיש הישראלי שעומד מול הקב"ה, ריבונו של עולם, וזועק מדוע דרך רשעים צלחה. אין בינה לבין ההגדרה המנוכרת, המתנשאת-לשווא, הכללית-כביכול, 'תיאודיציה' ולא כלום. אין דבר בין 'היסטוריוציזם' לבין ריה"ל, המשורר (שמשנה לשנה אני מבין עד כמה הוא משורר) הלוחש בדם ליבו "יש לאלו-ה בנו סוד"

ואולי-אולי דרך הביטוי הזו היתה עוד איכשהו מקובלת עלי לו פנתה החוצה, בדיון עם העולם. שם, נניח, יש הצדקה לדיון במונחים חיצוניים. כשאתה פונה אלי בבית המדרש פנימה עם ניסוחים כאלו - איבדת אותי. אני מביט מרותק בפרפרים עפים ברוח - אתה נועץ אותם אל לוח שעם. אני מדבר עם בני אדם, אנשים עם תוך ולב - ואתה הופך אותם, אותנו, לפסלים.

_____
[1] הנפצתי את המחקר, אם כי מתוך היכרותי עם תחום מדעי הדשא ותחת הידיעה שיש בעולם יותר מדי דוקטורטים בתחום, אני די בטוח שדבר כזה נכתב. או ייכתב בקרוב.

Loading