ביטקוין ולאומיות

י"ז כסלו התשע"ח

נושאים באתר

בפרק של גיקונומי עם זוהר לבקוביץ', טען זוהר שהביטקוין יקרוס אם, לדוגמה, ארה"ב תחייב עליו דיווח פיננסי, וסין תאסור אותו. מעטים ישתמשו במטבע שלא חוקי להשתמש בו.

ביטקוין הוא כמו דאע"ש, הוא אמר. הוא מצליח רק כי הוא קטן. אם הוא יגדל מדי ויהווה איום אמיתי, כוחות גדולים כמו מדינות ירסקו אותו.
על הטענה הזו עונה דעאל שליו במאמר בשילוח האחרון, כך:

"בעולם פתוח כלכלית, ללא גבולות מסחר, יריבו המדינות על ליבם של התושבים, שכן קל מאוד יהיה להגר ולעבור למקום אחר. המקומות הראשונים שישגשגו יהיו אלה שיפתחו עוד את השערים בפני כלכלה חופשית ודיגיטלית. ...בתהליך שמחזק את עצמו תהפוך מדינה זו להיות אחת המדינות העשירות בעולם...לאחר ביטקוניה החלוצה, עוד ועוד מדינות תהיינה אנוסות לקבל עליהן את הדין הדיגיטלי"

יש בטיעון הזה, בעיני, כמה מרכיבים אוטופיים, אבל אני רוצה להתרכז רגע בדמיון המוזר בין הטענה הזו - של כלכלה עולמית - לשאיפה שיש משמאל להקמת ממשלה עולמית. נכון, את הממשלה העולמית מחליפה כאן כלכלה עולמית, ובעוד שהראשונה היא לכאורה כפויה השניה היא לכאורה וולונטרית.

אבל, וזה אבל גדול, כדי להניח תחרותיות מספיק גדולה בין מדינות צריך להניח ניידות. כדי להניח ניידות צריך להניח חוסר שורשים. במלים אחרות, המבט על מדינות כשוק חופשי מתנגש עם המבט של מדינה כקבוצה אתנית, כחלק מהחיבור של האדם לזהותו.

אני יודע שבגדול ימין אמריקאי הוא יותר קהילתני ופחות אטטיסטי (ולכן מדבר על חברות *וולנטרית* בקבוצת הזהות) - אבל האם אין לקהילה שום קשר לקרקע, לתחום גיאוגרפי? האם קהילה אמריקאית וולנטרית יכולה להתקיים, כך בקלות, בכל מקום בגלובוס?

כי אם היא לא יכולה - אז מי שבוחר לעבור בוחר לאבד חלק מהזהות שלו. למעבר מהמולדת שלך יש מחיר כבד. מי שיהיה מוכן לסבול מחיר כזה תמורת הרשות להשתמש במטבע בינלאומי, יהיה מוטה אל ניתוק, אל חוסר שורשים, אל בריחה מההיסטוריה שעל כורחך נולדת לתוכה.

אם כן, עולה בי התהיה - וזו רק תהיה, אני לא מכיר את ההגות הזו מספיק - האם אין במאמר של דעאל משום יריה ברגל של הערכים שהשילוח רוצה לקדם?

כי אם קהילתיות היא חשובה, ויש בה מימד בלתי בחירי (אני לא יכול להקים קהילה אמריקאית בשוייץ, לא באמת) - הרי שמי שרוצה להשתמש בביטקוין יצטרך להגר מארצות הברית ובמסות גדולות זה לא יקרה. האדמה קושרת אליה את המסורת והקהילה, המסורת והקהילה את האדם. וכשאתה על אדמה, לאדמה יש שליט, והוא קובע את החוקים. כיון שכך, לארצות הברית בהחלט יש את הכוח לסגור את השאלטר על הביטקוין.

Loading