א. כשהייתי תיכוניסט טיפש היה מחזור אחד

י"ד שבט התשע"ט

נושאים באתר

א. כשהייתי תיכוניסט טיפש היה מחזור אחד שלא ממש הערכתי. "הם חבר'ה טובים אחד אחד", הגדרתי במה שנחשב אצלי אז כשנינות, "אבל כשהם כולם ביחד - "

שתי נטיות הפוכות מתרוצצות בקרבו של השמרן¹. הראשונה מעריכה את האדם הפשוט, והשניה סולדת ואף פוחדת ממנו. כניסוחו של אסף שגיב, השמרן מעריך את האדם הפשוט, אך חושש מאד מפני האספסוף.

את התפישה הסותרת-לכאורה הזו אפשר להבין בכמה דרכים שונות, אני רוצה להציג כאן אחת.

ב. השמרנות סקפטית לגבי בינתו של אדם יחיד. החיים פשוט גדולים מדי. זו אחת הסיבות מדוע היא מעריכה את המסורת שכונסת בתוכה חכמה של דורות רבים, ששווה יותר מהשטיק של האדם החכם של הדור הנוכחי.

במישור הזה, יתרונו של האדם הפשוט הוא בכך שהוא יודע שאינו יודע². דווקא כיוון שאינו מתחכם, הוא מאזין לחכמת הדורות, שהיקפה גדול מהיקפו.
לעומתו, דווקא חוכמת החכם חוסמת אותו מלקבל את לקחי הדורות הקודמים.

במלים אחרות, האדם הפשוט עדיף משום מה שאין בו, לא משום מה שיש בו. כיון שהוא ריק, הוא מסוגל לבטא דבר מה גדול ממנו.

(לא חייבים להבין את היכולת הזו כדבר מיסטי. חישבו על אדם פשוט שבשל פשטותו מכבד את המנהג הרווח. אין בזה מן המיסטי, התהליך הוא ממשי מאד)

ג. דא עקא - זו בדיוק גם נקודת החולשה של האדם הפשוט. כיון שאין בו, הוא מסוגל להיות אוואטר של משהו גדול ממנו. אבל "היות אוואטר" היא תכונה שעלולה גם להפוך לאסון. כי האדם הפשוט עלול לקבל לא רק את חכמת הדורות, אלא גם רוחות אחרות, הרסניות. לדוגמה, את זעמו של האספסוף.

האדם הפשוט איננו אספסוף, אך הוא עלול להפוך להיות חלק מכזה, כיון שהוא מסוגל לקבל, כיוון שדברים גדולים ממנו מניעים אותו - זה יכול להיות לטובה אבל גם לרע.

ד. אליטה יכולה להיות פגומה כשהיא נותנת לחכמתה הפרטית להאפיל על חכמת הדורות, ולנסות לבצע שינויים מחוכמים שנראים לה טוב.
אבל במישור בו אנו דנים כעת, נקודת החולשה שלה היא גם החיסון שלה: דווקא משום שהיא חכמה, שיש לה ידע, היא מחוסנת יותר מפני אווירת האספסוף והלינץ'.

השמרן רוצה גם באליטה או באינטלקטואלים לא משום שהם טובים יותר או מושחתים פחות מהאדם הפשוט. לא משום שחכמתם היא דבר כה נפלא עד שהיא מאפשרת להם לא להיסחף בגל האפל של ההמון. ליתר דיוק, החכמה של האינטלקטואל כן מצילה אותו מפני הפיכה לאספסוף. אבל לא משום תוכן מסויים שלה, כמו מעצם היותה וקיומה.

ולכן השמרן רוצה באדם הפשוט, בשל ביטולו בפני חכמה גדולה ממנו, ובאינטלקטואל כדי לאזן את יכולתו של האדם הפשוט, שלא תהפוך אותו לאספסוף.
______

[1] כפי שמציג אותו אסף שגיב, וזו כוונת המונח לאורך הפוסט.
[2] לא בהכרח שהוא מודע לזה ברמה הסוקרטית, אבל הוא כן חי בהתנהלות כזו

Loading