א. האם הכינוי "ערסים" הוא גזעני? זו שאלה

כ"ח אדר א' התשע"ט

נושאים באתר

א. האם הכינוי "ערסים" הוא גזעני?
זו שאלה קלה, והתשובה היא "לא". גזענות היא קשירה עקרונית בין גזע לבין תכונות. מאחר שהכינוי ערסים לא מניח שאם נולדת במשפחה מרוקאית אתה מחוייב לסט התנהגויות מסוים, הוא וודאי לא גזענות. לא כל דבר רע הוא גזענות. שמחתי לעזור.

ב. אבל, זה נכון גם הפוך: העובדה ש"ערסים" אינה גזענות, לא אומרת שזה בסדר .יש עוד דברים רעים בעולם חוץ מגזענות. לכן השאלה הבאה היא: האם המינוח "ערסים" הוא נייטרלי או רע? האם הוא ביקורת מוסרית מוצדקת או התנשאות תרבותית לא מוצדקת שמתחזה לביקורת מוסרית?

ג. בדרך כלל טוענים ש"ערסים" לא קשור לתרבות מסויימת. "אני מכנה ערסים את כל מי שמתנהג ככה בלי הבדלי עדות, גזע או מין". אין לי פקפוק בכנות הטיעון הזה, אבל אני רוצה לחפור קצת יותר פנימה.

ד. "ערסיות" כתכונה מכילה 'ענן' של מושגים. על חלקם קיימת הסכמה שהם לא מוסריים - לדוגמה אלימות - חלקם "לא מעודנים" וחלקים סתם שונים. לדוגמה: אם מישהו לובש שרשראות וצמידים הוא מתוייג כערס, אע"פ שהוא לא עשה פעולה בלתי מוסרית. למה? כי זה וולגרי וצעקני. אם גם האדם עצמו צעקן - על אחת כמה וכמה שהוא יתוייג כערס¹

ה. יש כאן ארבע פעולות שעושה המונח, וחשוב לשים לב לארבעתן.
1. התייחסות סלקטיבית: וולגריות בסגנון של שרשראות מתוייגת כ"ערסית". וולגריות אחרת (כמו שקיימת נניח באופנה היפסטרית או בנעלי עקב) - לא. לעתים לא נרתעים ממנה, וגם אם כן נרתעים - לא נותנים לה שם מיוחד.

2. העדפה תרבותית בין סוגים של התנהגות ירודה: צעקות וחוצפה ישירה כן מתוייגות כהתנהגות רעה, בואכה אלימה - אבל רכילות מרושעת, השפלות מילוליות, חרמות כתיות - פחות.

3. העדפה תרבותית שמתורגמת לביקורת מוסרית: מה שאתה תופש כצעקנות, יכול להיתפס אצל אחרים כחמימות (ומנגד, מה שנתפס מבחינתך כנימוס מבחינתם הוא קרירות וריחוק).

4. לבסוף, כריכת מושגים נייטרליים מוסרית עם מושג שהוא וודאי לא מוסרי. עצם זה שתחת שם הגג "ערסים" שוכנות יחד הצעקניות עם האלימות, הוא ביקורת תרבותית שצעקנות מובילה לאלימות. שלמי שלבוש בצורה מסויימת יש סבירות גדולה יותר להגרר לאלימות.

ו. לכן המונח ערסים לא מביע רק ביקורת על אלימות. אם היית רוצה לומר "אלימים" היית אומר: "אלימים". כשאתה אומר "ערסים" אתה מתכוון לומר יותר מזה.

עצם קיום המונח כבר ממסגר את האלימות בפריים מסויים: כשבני נוער בעלי תרבות מסוימת אלימים - זה כי הם בני נוער, ובני נוער נוטים יותר לאלימות (מכירים את המונח "בני טובים"?). כשהם בסגנון תרבותי אחר - זה בגלל שהם ערסים. כלומר המונח ערסים מותח ביקורת על סגנון מסויים, בזה שהוא כורך את כולה, על ידי guilty by association, עם אלימות.

________
1. אני מזכיר שוב, ענן מתקיים כאוסף של מושגים. אם אדם 'רק' לובש שרשראות, הוא לא בהכרח יזוהה כערס, אבל זה אחד הרכיבים
Loading