אפקט התמרור או למה פי.סי. הוא רעיון גרוע

כ"ח חשון התשע"ז

נושאים באתר

אפקט התמרור או למה פי.סי. הוא רעיון גרוע

בדרך מהעבודה אני עובר בכביש בשטח עירוני, שממש מפתה לדהור בו מעל חמישים קמ"ש. אבל שלט בתחילתו מזהיר שיש מצלמת מהירות באמצע. אני נוהג שם לאט אף על פי שמעולם לא ראיתי אותה.

תאמרו - נהדר! תמרור בלבד גורם לנהגים לנסוע זהיר יותר, והוא לא עולה כסף כמו מצלמת מהירות. בוא נרחיב את ההצלחה ונשים תמרור כזה בכל כביש.

זה, כמובן, רעיון טיפשי שלעולם לא יצליח: ברגע שיהיה תמרור כזה בכל כביש אני לא אושפע מאף אחד מהם - כולל זה שקודם השפיע עלי. איומים הם דבר אפקטיבי רק כשהם נדירים. (כפי שיעיד כל הורה)

וזה, פחות או יותר, מה שעושה הפי.סי. היה לנו רעיון די טוב: בוא נהיה מנומסים ולא נאמר דברים פוגעניים. זו נורמה שמועילה לחברה.
הפי.סי. הוא נסיון למתוח את הנורמה הזו עוד ועוד. אלא שמתיחת הגבול גורמת לדילול האפקטיביות של שמירת הנורמה. אם על כל מילה אתה שם תמרור, אנשים יפסיקו להתייחס אליהם.

במלים פשוטות, כפי שאמרו רבים לפני: אם מי שלא שומר על כל תג ופסיק בפי.סי. הוא גס רוח כמו מי שמעליב בצורה חריפה ובוטה - ho well, גס רוח איט איז.

עכשיו, זה לא רק פי.סי., כמובן - כל אותן הפשטות שמדמות דבר לדבר עד אין קץ גורמות אותו אפקט. אם גם מילה היא אגרוף וגם הערה לא מכוונת היא אלימות, אז בעצם כולנו אלימים. זה לא יגרום לנו להיזהר יותר אלא פשוט להרפות מכל הקטע הזה של אלימות היא רעה.

עידן טראמפ: אנחנו מגדלים את המפלצות מהן ניסינו לברוח.
Loading