האדם הוא חיה פוליטית. אחת המשמעויות של הקביעה הזו היא שקבוצות אנושיות משפיעות על האנשים שמרכיבים אותם.
במקרים רבים, ההשפעה הזו היא ממתנת. לחברה אנושית יש מנעד של כלים שמבהירים לפרטים כיצד ראוי לנהוג או לא לנהוג. החל ממחמאות וכלה במשכורות גבוהות; החל ממבטים זועפים באוטובוס וכלה בבתי כלא.
כבר פרויד תיאר את המצפון של בני האדם כהפנמה של דמות האב אל תוך האדם. החברה (כלומר אנחנו כקבוצה) מעבירה את הפרטים (כלומר אנחנו כפרטים) בית ספר שלם שמבהיר לו שלא כדאי לגנוב, להכות, לדבר בקול רם מדי באוטובוס וכדומה.
לכן, אם יש בתוך חברה פרטים אלימים - מכים, רוצחים, סתם לא מנומסים - הקשרים בין בני האדם משככים את האפקט ואת גלי ההדף הללו.
אבל תחת תנאים ספציפיים, ההשפעה עלולה להתהפך. כפי שבני אדם משפיעים אחד על השני להשקיט את המהומה - הם עלולים גם להשפיע היזון חוזר שיגביר אותה. במקרים כאלו, כשנחצית איזו מסה קריטית, האפקט הוא של מדורה: ככל שאנשים מתלהטים, הם מלהיטים אחרים, שבתורם מגבירים גם הם את הלהבה.
וכך הופך ההמון המנומס, המאופק וממשטר האיפוק - לאספסוף פרוע ומשולח.
במקרים רבים, ההשפעה הזו היא ממתנת. לחברה אנושית יש מנעד של כלים שמבהירים לפרטים כיצד ראוי לנהוג או לא לנהוג. החל ממחמאות וכלה במשכורות גבוהות; החל ממבטים זועפים באוטובוס וכלה בבתי כלא.
כבר פרויד תיאר את המצפון של בני האדם כהפנמה של דמות האב אל תוך האדם. החברה (כלומר אנחנו כקבוצה) מעבירה את הפרטים (כלומר אנחנו כפרטים) בית ספר שלם שמבהיר לו שלא כדאי לגנוב, להכות, לדבר בקול רם מדי באוטובוס וכדומה.
לכן, אם יש בתוך חברה פרטים אלימים - מכים, רוצחים, סתם לא מנומסים - הקשרים בין בני האדם משככים את האפקט ואת גלי ההדף הללו.
אבל תחת תנאים ספציפיים, ההשפעה עלולה להתהפך. כפי שבני אדם משפיעים אחד על השני להשקיט את המהומה - הם עלולים גם להשפיע היזון חוזר שיגביר אותה. במקרים כאלו, כשנחצית איזו מסה קריטית, האפקט הוא של מדורה: ככל שאנשים מתלהטים, הם מלהיטים אחרים, שבתורם מגבירים גם הם את הלהבה.
וכך הופך ההמון המנומס, המאופק וממשטר האיפוק - לאספסוף פרוע ומשולח.