רצח האב של אסימוב

ל' סיון התשע"ח

נושאים באתר

(ספויילרים ל"קצה מוסד" ו"המוסד והארץ" של אסימוב)

בעקבות דיון על פוסט של משה רט, עלה בדעתי שאסימוב עשה משהו שאפשר לתאר כרצח האב המפואר ביותר בהיסטוריה.

בספר הסיום של סדרת "רובוטים ואימפריה", עומדים הגיבורים - רובוטים, במפתיע - בפני מזימה שתכליתה להשמיד את כדור הארץ. קבוצה קיצונית רוצה להגביר את רמת הרדיואקטיביות של כדור הארץ בצורה בלתי הפיכה כך שלא יוכלו יותר לחיות בו. לאחר שהרובוטים מגיעים אל הקושרים ומסוגלים לסכל את המזימה, הם מחליטים ברגע האחרון לתת להם כן לעשות את המהלך, ולזהם את כדור הארץ לעד.

בדברי ההסבר המפתיעים, אומר הרובוט ג'יסקארד, שזה הפתרון הטוב ביותר: זיהום כדוה"א, בצורה הדרגתית שתאפשר לאנושות לעבור ממנו לכוכבי לכת אחרים, יפתור את הבעיה שמאיימת ביותר על האנושות שכבר יצאה לחלל: כדור הארץ, על המשמעות הסמלית והתרבותית שלו כערש האנושות. כל עוד כדור הארץ קיים, הוא יישאר כמו מוגלה של עבר שלא תאפשר לאנושות לצאת הלאה, אל מרחבי הגלקסיה, ותישאר תקועה באמונות והיסטוריה עתיקות.

אני לא בטוח שיש רצח-אב גדול מזה. זוהי הפנטזיה האולטימטיבית של המודרנה, לנתק כל קשר לעבר והיסטוריה. לא רק לאום ומולדת מעכבים ותוקעים אותך, גם כדור הארץ עצמו, כוכב הלכת המקורי בו נוצרת. תשמיד אותו, כי הוא משקולת שקשורה לחללית שלך, שכבר רוטטת להישלח אל על.

מזווית זו, כמה אירוני הואה סיום של סדרת רובוטים: ההכרעה של אסימוב בעד גאיה, ישות שתאחד את כל בני האדם לאורגניזם אחד. ומה הנימוק? חשש לחוצנים, חיים אחרים, אותם בני האדם לא יוכלו לנצח לבדם, ללא המונח "אנושות" כמונח ממשי (נפקא מינא לחוק 0, למתקדמים). כמו לאום, כמו כדור הארץ - אסימוב מנהל מסע הפחדה כדי שנקבל את מרות הקולקטיב. האיום הוא זה שמאחד אותנו לישות אחת.

אבל אירונית יותר ההערה של הסיום, לפיה האויב כבר נמצא בקרב האנושות. אין צורך לחכות שיבואו חוצנים. בני האדם כבר יצרו מתוכם גזע נפרד, סולארים. יצורים שהיו בני אנוש אבל הלכו והתבודדו מן העולם זה מזה, עד שנטשו את ההתרבות של זכר ונקבה ועברו לשיבוט עצמי.

הזר המאיים על האנושות הוא בעצם המימוש המושלם של ההומניזם: אדם לעצמו, בלא עם, מדינה, גזע ואפילו משפחה. ההומניזם המוקצן, האינדבידואליזם האבסולוטי, הוא זה שיצר את המפלצת ממנה אסימוב חושש ושמפחדה הוא נסוג אל קולקטיביזם שלא היה כמותו.

Loading