עיר על תילה

ד' אייר התשע"ט

נושאים באתר

א. תל נוצר כשעיר אחרי עיר נבנות באותו המקום, נחרבות ויוצרות גבעת הריסות שהולכת ומתגבהת.

למה בני אדם חוזרים ובונים על אותו המקום עיר חדשה? כי העיר אולי נחרבה, אבל הסיבה המקורית להקמתה לא נעלמה. בנו את העיר כאן בגלל שקל להגן עליה, או בגלל שהיא ליד מעיין או בגלל שהיא צומת דרכים. היתרונות הללו מושכים בני אדם לשוב להקים את העיר, בשם ישן או חדש.

ב. זה ההסבר הגיאופוליטי להקמת ערים. אפשר להציע גם הסבר שונה: למקומות, לערים ולארצות ישנה משמעות רוחנית. יש להם אופי נתון מראש שמשפיע על היושבים בה, ואם הם מגורשים ממנה, אחרים נמשכים לבוא במקומם.

בהסבר הזה, "ארץ ישראל קדושה" הכוונה שיש בה תכונות נתונות מראש שהן מטביעות בה את אופיה ומושכות אליה אנשים. כך אומר ריה"ל, שארץ ישראל היא חבל הארץ המתאים לנבואה, כמו שהרים מתאימים לגידול גפנים.

ג. בלי סתירה להסבר הזה, אפשר להסתכל על מקומות בעוד דרך - לא רק שהם בעלי מעלה ברואה, רוחנית או גשמית. יש להם גם מעלה נרכשת. ההיסטוריה שלנו התרחשה כאן. פה הלך אברהם, כאן גר יצחק, שם רעו האחים את צאנם. בעמק מתחת לחם דוד, שם הקים רבי עקיבא ישיבה, זו בקעת גינוסר שהגמרא שיבחה את פירותיה.

במבט הזה, ערכה של הארץ לא רק נתון אלא גם נבנה. כמו זוג שחוזר ונזכר בכל המקומות: כאן נפגשנו לראשונה, פה הצעת לי נישואין. זו היתה הדירה הראשונה שלנו. כאן נולד אלישע.

ד. לכן העיר נבנית דווקא על תילה. לא רק בגלל תכונות נתונות שלה אלא גם בגלל ההיסטוריה המשותפת. אולי יותר נוח באוגנדה. אולי אחרים פחות לוטשים אליה עיניים. אבל שווה להיאבק כדי לחזור דווקא אל התל, כי הוא התל שלנו.

וכמו בזוגיות, הפרק השלישי לא רק גדול יותר מהראשון אלא גם נבנה על גביו. הזוגיות הפעם עמוקה יותר גם כי למדנו לקח מהפעם שעברה וגם כי היתה בכלל פעם שעברה. בית המקדש השלישי יהיה גדול יותר מהבתים לפניו, בין השאר כי הוא ייבנה על תילם, על גבי כל מה שהיה וכל מה שאבד.

אז נכון, רק הרגע חזרנו. עוד אין לנו נבואה, בטח שלא בית מקדש. אבל חזרנו וכל העבר חזר איתנו לכאן. אנחנו עומדים פנים אל פנים והארץ נושמת עמוק ואומרת -
תן לי דקה להתרגל אליך שוב.

Loading