האם ישנה בחירה חופשית?

י"ז אב התשע"ט

נושאים באתר

האם ישנה בחירה חופשית?

א. פעם היה באייל הקורא שירשור ענק בשאלה האם ישנה בחירה חופשית. אחרי שקראתי ליטרלי מאות הודעות הבנתי שאת רובן אפשר לתמצת בטיעון הבא:

- האם הבחירה שלנו נובעת מסיבות קודמות? (אמונות, נטיות נפש, חינוך וכדומה)
1. אם כן, היא לא חופשית, אלא נובעת מסיבות קודמות.
2. אם לא, היא אקראית ושרירותית.

ב.אז מה אם היא אקראית/שרירותית?
נדמה לי שמה שמציק הוא שברור לנו שבבחירה יש תוכן, ערך ומשמעות. לעומת זאת, לעשייה אקראית ושרירותית אין ערך או משמעות. לכן לומר שבחירה היא אקראית, מוציא את כל המיץ מהעניין של בחירה. (למעשה, הרבה פעמים לומר למישהו שהוא עושה משהו באופן שרירותי היא האשמה מוסרית)

ג. הדבר הראשון שבולט כאן הוא הנחת המבוקש. בהגדרה, בחירה חופשית גם לא נובעת מסיבות קודמות וגם בעלת משמעות. לבוא ולומר "אם זה לא נובע מסיבות קודמות זה חסר משמעות", הוא להניח את המבוקש.
אבל מה שעולה מהנחת המבוקש הזו היא אינטואיציה שחשוב להתעכב עליה. למה בכלל לטעון ש"אם המעשה לא נובע מסיבות קודמות הוא חסר משמעות"? ניסוח אחר של האינטואיציה יהיה: "משמעות באה תמיד מסיבה קודמת". אם אני עושה משהו כי חינכו אותי להיות אדם טוב, זה בעל משמעות. אם אני עושה את זה סתם ככה, באופן שרירותי, אין לזה ערך.

ד. וכאן מגיעה הנקודה: בחירה מקבלת את המשמעות שלה לא מסיבה קודמת אלא ממטרה. אני עושה כך וכך *כדי* לעשות טוב. המעשה מקבל את משמעותו לא כי משהו גרם לי לעשות אותו, אלא כי רציתי לעשות דווקא את המעשה הזה בגלל המשמעות המוסרית שלו.

נו, אז מצאנו את הסיבה! אתה עושה *כדי לעשות טוב!* אז זה דטרמיניסטי!
זה בדיוק ההבדל בין סיבה לבין מטרה. סיבה גורמת לי לעשות משהו, כמו כדור שמתגלגל כי נתנו לו מכה. מטרה לא *גורמת* לי לעשות. אני בוחר לעשות, והמשמעות של המעשה נובעת מהמטרה. אבל אני חופשי לבחור במטרה הזו.

ה. מה שכן יצא לנו מכל הסיבוב הוא שבחירה אנושית היא חופשית, אבל לא מתקיימת בחלל הריק. כדי שלבחירה שלי יהיה פשר והיא לא תהיה שרירותית, אני צריך מערכת ערכים קודמת לי שמגדירה מהו טוב ורע. זה לא סותר בחירה חופשית, אבל זה כן מבהיר שבחירה בעלת משמעות מצריכה הקשר מוסרי קדום (וזה לב האינטואיצה שנותחה בפוסט).

Loading