ריה"ל נוקט במאמר ראשון בכוזרי שהעגל לא היה עבודה זרה אלא ניסיון לעבוד את השם דרכו. תמיד יש צורך במומנט חומרי לרכז סביבו את העבודה, הוא טוען, וזה לכתחילה. גם בית כנסת הוא משהו חומרי. מה ההבדל?
ההבדל אליבא דריה"ל הוא הציווי: על המשכן צווינו ועל העגל לא, דבר שמשתלב עם הטענה הכללית של מאמר ראשון ואכמ"ל.
אבל כדי לחדד יותר ננסה להעלות סברה לצד השני. מה מנחה את האינטואיציה שלנו לפיה יש הבדל בין פסל לבית כנסת?
נכון שגם בית כנסת הוא גשמי, אבל עגל הוא חפץ ובית כנסת הוא מבנה, כלומר חלל. בעוד שחפץ ממקד את המבט בו, חלל ממקד אותך במה שאין בו. פסל הוא דבר כשלעצמו. מבנה הוא פתח. לכן ההבדל בין פסל למבנה רק מחזק את מה שטוען ריה"ל עצמו, שהקשר בין הקב"ה למשכן הוא "חול שכינה, לא חול מקום"
(נכון, גם בבית כנסת יש ספר תורה ובבית המקדש היו הלוחות, אבל בשני המקרים מדובר במשהו
א. חבוי ולא חשוף.
ב. הוא כתב ושפה, שגם הם מצביעים אל מילים שמצביעות על תוכן.
ואף על פי שאותיות ומילות התורה אינם מצביעים אלא בסופו של דבר, הדבר עצמו - עצם הטענה ש"המילה היא הדבר עצמו", כבר מציבה אותן במקום אחר מאשר פסל)
Loading