כלכלה היא כן עניין ערכי

י"ח אלול התשפ"ב

נושאים באתר

במוד המעוצבן שלי (כנראה יהיו עוד כמה כאלו):

א. הפיד שלי תמים דעים שלימודי מתמטיקה ואנגלית הם חשובים. סבבה, קביל ואני די מסכים. עוד הוא די תמים דעים שזו טענה עובדתית, לא ערכית.

ב. הנפקא מינא מכך שזו טענה עובדתית, היא שהנושא מחוץ לוויכוח הלגיטימי. החרדים רוצים לשמור שבת ולדבר בהברה אשכנזית? עניין שלהם. חרדי באמונתו יחיה. לא לומדים מתמטיקה ואנגלית? לא לגיטימי.

ג. וממילא אין לזה טיעון מראה. חרדי לא יכול להגיב "למה אתם לא לומדים מספיק תורה". תורה היא כן חלק מהוויכוח הערכי. לימודי חשבון ואנגלית לא.

ד. אלא שרמת לימודי מתמטיקה ואנגלית, והנגזרת מהם, מה גובה היכולת שלך להשתכר, היא בסוף החלטה ערכית. השאלה אם ישראל תהיה עשירה בחומר וענייה ברוח, או להפך, היא לחלוטין החלטה ערכית.

ה. האיזון בין עצם הקיום לטעם החיים הוא לא שקוף וברור, הוא גם נגזרת של הסולם הערכי. למעשה, דברים מעטים מאד הם לא. השאלה אם אתה יודע כפל ארוך או לא, היא לא אחד מהמעטים הללו.

ו. "אנחנו לא כופים עליהם דבר, פשוט לא ממנים בתי ספר שלא נותנים לילדים רקע מקצועי מספק".
סבבה, אז הם גם ישלמו פחות מיסים כיון שעולם הערכים החינוכי לא מקבל מימון? תקציב משרד החינוך הוא הגדול ביותר. הם יקבלו הקלה במיסים בגלל זה? (כן אני יודע שהתקבולים מהם גם פחותים. אז אנחנו מבטלים את רגרסיביות המיסים בישראל?)

ז. אז שמערכת החינוך תפסיק להיות ציבורית! למה שנשלם עליהם?
זה אכן טיעון קוהרנטי, גם לו יש השלכות. לא כולם רוצים ללכת לשם.

ח. מדינת ישראל חייבת תל"ג גבוה כדי לשמור על עצמה מבחינה בטחונית!
טענה טובה, ובה אולי יש מימד 'אובייקטיבי'. מה שכן, אל תדברו איתי (חלקכם) נגד עידוד יהודים לגור בפריפריה, גם במחיר כלכלה יותר מקרטעת. גם זה חיוני לבטחון.

ט. סליחה, מה שהם קוראים "עשירה ברוח" הוא לא ממש עושר רוחני, אולי אפילו פסול!
אין בעיה, חזרנו לדיון ערכי.

י. אז מה הפתרון שלך?
יכול להיות שנכון לכפות חשבון ואנגלית. אני לא חושב שכפיית ערכים פסולה קטגורית. אבל לטעון שהיא כן פסולה, ואז לכפות משהו בטענה המובלעת שזה לא כפיית ערך כי זה אובייקטיבי - חלאס עם הצביעות הזו.

(י"א. ובכלל, הצעד של להגיד שמשהו הוא פסול, ואז לעשות אותו בתירוץ שבכלל לא עשינו אותו כי סיבות — במקום להודות שאנחנו לא קוהרנטיים עד הסוף — הוא צעד מקומם, ולא רק במקרה הזה)

י"ב. אגב, בנות חרדיות כן לומדות ליבה ועדיין רמת האנגלית שלהם נמוכה (אם הבנתי נכון, בניגוד לחשבון). הטענה ששמעתי היא שהן לא נחשפות לאנגלית מחוץ לכיתה בספרים סרטים וסדרות. אני מקווה שאתם מבינים לאן טיעון כזה מוביל, אם הוא נכון.

י"ג. ועוד לא דיברנו על המושג המכובס לימודי ליבה שבשם טיעונים על חשבון ואנגלית מנסה לדחוף גם אינדוקטרינציה של אזרחות והיסטוריה. רוצים להיות כנים עם הטיעון שלכם ואולי להצליח יותר להזיז חרדים ללמוד? תפסיקו לדבר על ליב"ה.

Loading