אחד המונחים הקבליים הראשונים שכל מתפלל יהודי נחשף אליהם הוא שבע

א' אייר התשע"ו

נושאים באתר

אחד המונחים הקבליים הראשונים שכל מתפלל יהודי נחשף אליהם הוא שבע הספירות. למה? כי מדפיסי הסידורים החליטו לכלול בנוסח ספירת העומר את הספירה הקבלית ששייכת לכל יום מספירת העומר.

עכשיו, אני לא מבין בקבלה, אבל הדבר שתפש את עיני מילדות היתה המערכת הכפולה של הספירות - העובדה שכל ספירה כוללת שוב את כולן. יש לנו גבורה שבחסד, תפארת שבנצח ועוד ועוד. יותר מזה: יש "תפארת שבהוד" ו"הוד שבתפארת" - והם לא אותו הדבר.

כי ברוחניות ישנן מורכבויות ודקויות. מצד אחד, כל עולם כולל את כל העולמות. אם אתה איש של הלכה וודאי שיש לך גם תחום של אמונה, ואם אתה איש של אמונה יש בך גם הלכה.
אבל כל עולם מטביע חותם מוחלט על כל חלקיו. אמונה של בעל הלכה תהיה אמונה - אבל של בעל הלכה. יהיה בה את האופי הבלתי מעורער של העולם ההלכתי (הרב אליעזר מלמד כדוגמה). הלכה של איש האמונה תהיה בעלת האופי השירי והלא נחרץ של האמונה. היא תהיה הלכה, כמובן, אבל הסגנון יהיה שונה.

או לדוגמה - גם בחרדים יכולה להיות ציונות. היא תהיה ציונות, אבל קודם כל היא חרדיות. וכן, כמובן, להפך: גם בציוניות יש חרדיות, אבל היא קודם כל ציונית.
אותו כנ"ל על גבורה מול חסד, דתי מול פתוח, רציונלי מול מטאפיזי, ועוד ועוד.

אופן מחשבה והסתכלות כזה על העולם הוא עוד לא העומק הרוחני בעצמו (שאף פעם לא נמצא במבנים) אבל הוא כן פתח גדול לעומק הזה.

"ולתקן את נפשותינו, רוחנו ונשמתנו"
Loading