סקיילביליות והפרדת רשויות

כ"ו אב התש"פ

נושאים באתר

א. כלי רכב יוקרתיים חדשים הם (הרבה פעמים) סוג של ג'יפ. הם מסיביים בהרבה, חזקים בהרבה וממילא שומרים על הנוסעים יותר. הצד האפל שבזה הוא שהם מסוכנים יותר למי שהם יפגעו בו.

זה לא מדויק עד הסוף כי אם הם יתנגשו בג'יפ יוקרתי מודרני, שני הצדדים אולי יאזנו זה את זה. כלומר ההתנגשות מסיבית יותר אבל כלי הרכב בטיחותיים יותר. אז הגענו מחדש לאיזון, פשוט בנקודה יותר גבוהה.

אלא שלא לכולם יש כסף לג'יפ מודרני ומגניב כזה. ה"מלכה האדומה" בין בעלי הג'יפים משאירה אולי אותם באותה רמת הגנה, אבל מטילה יתר סיכון על בעלי פרייבטים רגילים, אופנועים והולכי רגל.

ב. דמוקרטיה מודרנית מבוססת בין השאר גם על הפרדת רשויות, כלומר ביזור הכוח בין מוקדים שונים כדי שאף אחד מהם לא ישתלט ויהפוך לשליט יחיד. האיזון בין רשויות דומה לכמה אנשים שונים שדוחפים מקרר מצדדים הפוכים: לא משנה כמה כוח יש להם, בהינתן שלכולם כוח שווה - המקרר לא יזוז. לכן אם לכל הרשויות מעט כוח או לכולן הרבה כוח, זה לא משנה, העיקר שיש איזון.

שזה כמובן לא נכון. לעובדה שלכל הרשויות יש יותר כוח או פחות יש הרבה השלכות אחרות. לדוגמה, ככל שלכל הצדדים יש יותר כוח, הוא עלול לפגוע באורח צדדי באזרח. זה כמו שסופרמן ובאטמן ילכו מכות: לשניהם יש שריון עלילה אז לא יקרה להם כלום, אבל בסופו של קרב מספר גורדי השחקים בגות'האם יצומצם.

ג. עכשיו נתאר לנו את סופרמן והענק הירוק דוחפים אחד את השני. כל עוד הלפיתה טובה הכוחות יאזנו זה את זה, ויהיה אפשר גם לשים תבניות ביצים מאחורי היריבים ולא ישבר דבר. אבל אם הלפיתה של אחד מהם תחליק, אם מישהו יעשה איפון טוב - כל העוצמה הזו תשתחרר אל מחוץ למתח שבין שני היריבים ו(עוד) כמה גורדי שחקים ילכו.

כך גם כשהרשויות מתגוששות זו עם זו - הם מעלות את הטונים ומגבירות כוח במאבק. כל עוד הכוח העצום לכוד ביניהן לכאורה שום דבר לא נפגע, אבל מספיק שמשהו יחליק עשר סנטימטר הצידה וכל הכוח הזה יתפרץ ויגרום לנזק.

לכן כשבית המשפט כובש לו עוד ועוד אזורי שליטה, אפשר (ואולי גם נכון) להפעיל הרבה כוח בחזרה כדי להשיב לרשויות האחרות מה שהוא גזל מהן. אבל העצמת הכוח תיענה מן הסתם בהעצמת כוח מהצד השני. גידופים יהפכו לצעקות, צעקות להרמת יד, והנה הכנסת ובית המשפט כבר הולכות מכות. המכות הללו אולי יחזירו את האיזון על כנו - אבל במצב כזה מעידה קטנה עלולה לגרום להרס רב. רק שהפעם זה לא יקרה בגות'האם.

 

Loading