הנביא והמציאות האנושית, בעל לשון הרע כנביא הכאוס

כ"ג אדר התשפ"א

נושאים באתר

א. החוט החורז של תורה ג' בליקוטי מוהר"ן הוא הקול האנושי. ארבעה קולות מוצגים לפנינו: הזמר, הנביא, לומד התורה ובעל לשון הרע.
אף על פי שיש נקודה מאחדת בין ארבעת הדמויות, השוני ביניהם גדול יותר מהמכנה המשותף. כיוון שכך, אפשר לראות את הקשרים ביניהם כמבנה רשתי ולא לינארי (בדומה להרבה תורות של ר' נחמן).
ב. הצמד הראשון וההדוק ביותר הוא הנביא והזמר ויש ביניהם קווי דמיון:
- הנביא הוא קצת זמר. אמנם עיקר עניינו הוא הקשבה למישור גבוה יותר, אך הוא גם אמור לתרגם את הקול האלוקי אל הדיבור האנושי.
- הזמר הוא קצת נביא: אמנם עיקר מרכז הכובד שלו הוא בביצוע אל האנושות, אבל אפשר לתאר אותו כמקבל השראה ממקור שמימי.
עדיין, לא מדובר כאן בכוכב כפול, בשני אלמנטים בעלי משקל זהה. ר' נחמן מסמן בבירור שהנביא הוא המרכזי מביניהם. הנביא הוא הארכיטיפ והזמר הוא שיקוף שלו. את הסימון הזה עושה ר' נחמן באופן פשוט כשמסביר שהמשורר נקרא חזן מלשון חזון. כלומר, הזמר נקרא על שם הנביא ולא להיפך.
ג. האתר השלישי ברשת הוא בעל לשון הרע. אמירת לשון הרע קשורה לשני הראשונים כיון שגם היא משתמשת בדיבור האנושי. שימוש לרעה בו פוגם בכוח הדיבור וממילא גם בכוח הזמר. רק שבשלב זה ההשוואה נעשית פחות מובנת. הזמר והנביא דומים במה: שניהם מבצעים (פרפורמרים) של איזו התגלות מעליהם. אבל בעל לשון הרע? הוא בסך הכל הולך ומסית אדם אחד באדם אחר. זה מעשה רע, והוא נעשה על ידי מיתרי הקול - אבל זה הכל. הקשר בינו לבין הנביא והזמר הוא קשר קלוש ביותר.
ד. אלא אם כן נבין שזה בדיוק מה שר' נחמן רוצה לומר: אנחנו מדמיינים את לשון הרע כפעולה טכנית. אבל אפשר לחשוב על בעל לשון הרע כמשהו דומה לזמר. אולי כמו נביא מושחת, סוכן של כאוס. כלומר כמי שמסוגל להלהיט את בני האדם ולעשות עליהם מניפולציות בעזרת דיבור. חישבו על בעל לשון הרע כפוליטיקאי מניפולטיבי וממולח, כמו הסכסכן מרומא: מדובר במי שמשזהה סדקים במבנה האנושי ויודע אלו מילים ללחוש כדי להרחיב את הסדקים הללו ולהפיל מבנים חברתיים וקשרים בין אישיים.
ה. ויש כאן אור חוזר: עכשיו נחזור כל הדרך אל הנביא ונבין שנביא הוא לא רק נושא של דבר ד'. הוא אומן שיודע איך להחדיר את הדיבור הזה ללבבות בני האדם. יש לו הבנה עמוקה של החברה האנושית, רק שבניגוד לבעל לשון הרע הוא משתמש בה לבנות ולתקן. הוא יודע היכן הסדקים בלב האבן כדי להפוך אותו ללב בשר. הוא יודע היכן הקרעים בלב הבשר כדי לאחות אותו ולאפשר לו לפעום מחדש.
Loading