הגמוניה שאינה מודעת להגמוניותה

א' אייר התשפ"א

נושאים באתר

א. מבחן בכדל הוא בדיקה לייצוג נשים בקולנוע. הוא שואל: האם שתי נשים משוחחות פעם אחת ביניהן (ולא עם גבר) על נושא שהוא לא, ובכן, גבר.

כפי שכבר הצבעתי פעם, מה שמרתק בו איננו כמות הסרטים שלא עוברים אותו - אלא העובדה שעד שלא התוודעתי אליו, בכלל לא שמתי לב לזה.

ב. את המקצוע בו אני עובד, למדתי בעצמי. בניתי ידע בעשר אצבעות. אפשר למסגר את התהליך המקצועי שלי כשיר הלל לעשייה האישית והבחירה, ממש מודל קפיטליסטי. כל אחד יכול להגיע לשם אם רק יתאמץ. כמוני תראו וכן תעשו (אם בא לכם להיתקע בהייטק).

הבעיה היא שזה שקר גס. היו לי משאבים שאין לאחרים. נכון שישבתי במשך הפסקות צהריים שלמות והזעתי על ג'אווהסקריפט, אבל היה לי את החבר שאמר לי (עוד לפני היות נודג'ס): לך על ג'אווהסקריפט, זה העתיד. היתה לי אחות מפתחת שאפשר לשאול אותה "מה מגגלים כדי להבין איך מפלטרים מערכים אסוציטיביים". היה לי גב של חמש יחידות מתמטיקה גם אם שנים לא נגעתי בו. היו לי הרגלי למידה מהתיכון והרגלי לימוד עצמי מהישיבה הגבוהה. היה לי אבא מתכנת, כך שהאופציה היתה בכלל באופק האפשרויות שלי.

בקיצור, היתה הרבה עבודה קשה בדרך, אבל גם המון דברים שנולדתי לתוכם. במלים אחרות, אני פריבילג.

ג. הבעיה היא, שבעוד לעמל שלי אני שם לב (כי שם אני משקיע מאמצים, שם אני מודע) - נתוני הפתיחה שלי מקבלים מבחינתי פחות פוקוס. כך יכול אדם להסתובב בתחושה שידו עשתה כל זאת. זה נכון, אבל רק חצי מהאמת. לרבים אחרים בכלל לא ניתנה ההזדמנות.

ד. דרך סצנת ההייטק (ולא מעט דרך הסצנה סביב גיקונומי) למדתי לדעת שעד כמה שיש לי פריבילגיות, יש אחרים שהם פי אלף פריבילגים. כאלה שגדלו עם יוסי וורדי בפה ושחצי מהקצונה הבכירה אצלם בפלאפון. אנשים שינחרו בבוז כשישמעו 8200 כי יש יחידות יותר שאאאוות עליהן אפילו לא שמעתם (ואם לא ידעתם על קיומן מה הסיכוי שלכם להתקבל?).

ה. כשאתה עמוס פריבילגיות אבל הן שוקעות ברקע, אתה מקבל דברים רבים כמובנים מאליהם. דתיים קיצוניים אטומים לעולם סביבם - אבל גם אנשים פריבילגים שלא מודעים לכך. הם רואים בכל אורח מחשבה אחר רעיון עיוועים של כל מי שלא ראוי לתואר אדם. הם חושבים שעיתונאי שמאל הם מקצוענים ועיתונאי ימין הם מוטים. כי שמאל הוא לא עמדה אלא המובן מאליו. עמדות אחרות הן ההטיה.

ו. וזה רק פתח למושג המושמץ הבא - הגמוניה שלא מודעת להגמוניותה. אפשר להעלות הרבה טיעונים נגדה, אבל רובם בתחום החינוכי (אולי בפוסט הבא). מצד האמת, הגמוניה שזורמת לך בדם, בדרך כלל תהיה עבורך שקופה, מובנת מאליה.

Loading