מומחים צבאיים וניבוי הפעלת כוח

ה' חשון התשפ"ג

נושאים באתר

א. הבוקר זמן טוב להזכיר למה מומחים בטחוניים שמכריזים על "יצירת מאזן אימה" או "מעכשיו אם רק יעזו, נפרק להם את המדינה, נחזיר אותם לתקופת האבן, וואי וואי וואי מה נעשה להם" חורגים מתחום המומחיות שלהם.

ב. יש הבדל בין כוח לעוצמה. כוח היא היכולת של מדינה, נניח לכבוש את האויב. עוצמה היא היכולת להקרין את הכוח החוצה. מי שאף פעם לא משתמש בכוח שלו יזכה להתעלמות. שימוש תכוף בכוח ישחק את האיום שלו (כפי שגילה להוותו איזה דיקטטור מזרח אסייאתי השנה).

ג. לכן לא די בכוח צבאי, צריך שתהיה גם מוכנות להפעיל אותו. גנרלים יכולים לומר לך כמה כוח יש למדינה והאם היא יכולה להפעיל אותו. הם יכולים לנחש מה הסיכוי הצבאי לנצחון ומה יהיה המחיר הצבאי והאזרחי. גם זה בערך, כי כל תוכנית קורסת במגע עם האויב. הם אולי אולי יכולים לשער יותר מהאזרח הפשוט מה תהיה תגובת הקהיליה המדינית, פשוט בגלל שהם פוגשים דרג מקביל במדינות אחרות.

ד. אבל אחרי ששיקללנו את כל זה, עדיין נשאלת השאלה - האם הפעלת הכוח תיעשה? האם ההחלטה תתקבל? מה תהיה עמדת הדרג המדיני? מה תהיה עמדת החברה הישראלית? האם יהיה להם את עמוד השדרה לצאת לפעולה או לא?

בזה, אין לאנשי צבא שום ייתרון בניבוי העתיד. אולי אולי לסוציולוגים יש תשובה יותר טובה. אולי לאנשי רוח, מחנכים, רבנים. אולי לאף אחד אבל בטח שלא לאנשי צבא.

ה. אז הנה ניבוי של אזרח פשוט, שכל מה שעשה הוא לחיות פה בעשורים האחרונים: מדינת ישראל לא מפעילה כוח צבאי גדול, לא מחזירה שום ישות מדינית לתקופת האבן. מדינת ישראל משמרת בערך את המצב הקיים, וצריכה שיהרגו לה מאות אזרחים כדי לעשות משהו שהוא לא פירוטכניקה וקוסמטיקה.

ו. כל איש צבא או פוליטיקאי שמתיימר שמדינת ישראל תנהג אחרת, הוא או כלוא בתוך הבועה של עצמו, או פשוט מנסה למכור לכם משהו אחר (בדרך כלל כניעה מפוארת) בדיבורי רהב ריקים.
Loading