למה הציבור משנה את דעתו

ט"ז אייר התשפ"ב

נושאים באתר

א. תארו לעצמכם מישהו שלא מגדל שום חיית מחמד. גם בקרב המשפחה המורחבת שלו והקהילה שלו זה לא מנהג מקובל.

באופן טבעי, הילדים שלו עלולים לפחד מכלבים. ברמה שהם עוברים למדרכה השניה כשהם רואים כלב, גם אם הוא קשור ברצועה. ברמה שהם מסוגלים לברוח מכלב בריצה, למעוד ולהיפצע.

ב. כשהחברה הכללית מסמפטת גידול כלבים, הפחד הזה ייתפס כבעיה של אותה משפחה. שההורים ילמדו את ילדיהם שכלב קשור הוא לא מסוכן. יודעים מה - שיאמצו כלב, והילד ילמד מהר מאד איזו חיה נפלאה זו.

ההורים של אותה קהילה יקטרו ביניהם בגינה השכונתית, אבל זהו, זו בעיה שלהם.

ג. עכשיו, תארו לעצמכם שהמוסכמות משתנות. נניח המגמה של מחיקת ההבדל בין בני אדם לבעלי חיים מתגברת, ומתחילים לעלות קולות שהחזקת כלב היא פטרנליזם או אפילו כפיה. זו עדיין נחשבת דעת קיצון, אבל המיינסטרים כולו זז: אין איסור על החזקת כלב, ועדיין חיית מחמד מפסיקה להיות מובן מאליו.

ד. אותם קולות בגינה הקהילתית ילכו ויצברו תאוצה. הפחד של ילדים מכלבים יפסיק להיות בעיה של ההורים ויתחיל להיות אשמת בעלי הכלבים. הם אלו שאחראים שהכלבים לא יתנהגו בצורה מפחידה. וגם אם הבעלים הזה משגיח על הכלב שלו במאה אחוז, עדיין אחרים יתרשלו. אולי הגיע הזמן לאסור באופן גורף להסתובב עם כלבים בחוץ. פעם לא היו מספיק קשובים לפחדים של ילדים ודחו אותם באטימות, אנחנו קשובים יותר.

ה. יבואו אותם אנשים מהגינה הקהילתית ויאמרו: אתה שואל למה פתאום חושבים לאסור על כלבים להסתובב בחוץ? כי זה מפחיד ילדים! לא קרה שום דבר מיוחד שגרם לשינוי ולא צריך לחפש אחד. יש מספיק סיבות ולא צריך להנפיץ חדשות. הרי אנחנו מקטרים על זה שנים.

אלא שהעובדה שאתם מדברים על זה שנים רק מחריפה את השאלה: למה שנים קיטרתם ורק עכשיו משהו השתנה?

ו. כל מאבק חברתי מתחיל באיזה הארד קור והולך ומתפשט. לא תמיד מספיק להסביר למה המאבק תפס בעזרת הטענות של ההארד קור. כי צריך להסביר גם איך אנשים מחוץ להארד קור שינו את דעתם.

ז. אנשים שמתנגדים ללכלוך והפיח של ל"ג בעומר היו כל השנים. בהחלט נכון לשאול למה דעתם תפסה פתאום (או לאט לאט) הד ציבורי. מה הסיבה הנוספת.

הסיבה לא חייבת להיות "אַסְמוֹל התחיל לסלוד מאש". אפשר גם "ישראל הפכה להיות יותר בורגנית ואנחנו עוטפים ילדים בצמר גפן".

היא יכולה להיות אפילו "יותר אנשים התחילו לשנוא בלגן ופיח מאשר פעם", אבל במקרה האחרון נצטרך גם על השינוי הזה לשאול: למה?

Loading